Урок мовленнєвого розвитку
Оформлення вітальної листівки
Інтегрований урок
з української мови та образотворчого мистецтва
Мета: поглибити і систематизувати знання учнів про писемне мовлення, навчити їх складати текст вітальної листівки; розвивати мислення, мовлення, комунікативні вміння, навички грамотного і охайного письма;
виховувати культуру письмового спілкування, чуйне і уважне ставлення до людей.
Обладнання : виставка вітальних листівок, таблиці-зразки підпису вітальної листівки, таблиця „Надсилаємо вітання'" (заповнюється учнями в кінці уроку), чорний маркер, „Тлумачний словник".
Тип уроку : інтегрований урок української мови та образотворчого мистецтва.
Хід уроку
I. Актуалізація опорних знань.
На минулому уроці ми з вами вчилися правилам грамотного і ввічливого листування. І ось вдома мені потрапила до рук збірка творів відомого російського письменника А.П.Чехова. Так от, в оповіданні „Ванька" розповідається про те, як дев'ятирічний хлопчик, якого віддали в науку до чоботаря, написав листа дідусеві, вклав його в конверт і написав: „На село дідусеві".
( одночасно з розповіддю вчителя розігрується сценка )
- Чи міг дідусь отримати листа? Чому?
- Що потрібно було зробити хлопчикові?
- До якого виду листування ви віднесли б лист Ваньки?
- Які необхідні атрибути оформлення листа ви знаєте?
- Які правила ввічливого спілкування вам відомі?
II. Оголошення теми та завдань уроку.
А чи знаєте ви, що в українській мові слова „адрес" та „адреса" мають різні значення?
Своїм походженням вони сягають спільного кореня - французької мови. Але до нас вони прийшли різними шляхами і в різний час. Адрес - із французької через російську, адреса - з німецької через польську. Слово „адреса" використовується для назви місця проживання людини. „Адрес" має інше значення: „урочисте ювілейне привітання". Тому можна казати: надіслати привітання та надіслати адреса.
Думаю, моя розповідь зацікавила вас, адже всім нам часто доводиться вітати своїх близьких і друзів з нагоди того чи іншого свята. Здається, нічого складного в цьому немає. Але чи вміємо ми робити це правильно? Чи можемо підібрати потрібні слова?
Тому, на сьогоднішньому уроці ми працюватимемо над оформленням вітальної листівки. Наше завдання: власноруч виготовити листівку, навчитися складати та правильно записувати поздоровлення.
А допомагати нам сьогодні буде вчитель образотворчого мистецтва.
III. Виготовлення листівки ( цей етап уроку проводить вчитель образотворчого мистецтва, на нього відводиться 12-15 хв. ).
- Чи любите ви свята?
- Яке з них ваше найулюбленіше?
- Чи обов'язково на свята щось дарувати близьким чи друзям?
- А як привітати тих, хто знаходиться далеко?
Отже, вітальна листівка є маленькою „ілюстрацією" свята, його символічним зображенням. Тому на листівках панують найхарактерніші для кожного свята ознаки: ялинка і Дід Мороз — на Новий рік, паска і писанки - на Великдень, квіти - на день народження тощо. Вітальна листівка найчастіше невелика за розміром. Тому не намагайтеся зобразити на ній абсолютно все, що стосується свята. Треба вміти з безлічі можливих речей відібрати найхарактерніші і ті, що пасують одна до одної.
Дуже важливим для декоративної цілісності листівки є колірне вирішення. Враження від неї має бути урочистим, святковим.
Отже, на вітальній листівці має бути небагато елементів (у тому числі і написів ), але жодного випадкового. Всі вони повинні гармонійно поєднуватися у виваженій композиції. (демонструються вітальні листівки )
Вдома ви виконали попереднє завдання: зробили заготовку з аркуша цупкого паперу. Тепер нанесемо на неї потрібний нам малюнок. Оскільки ми вітатимемо наших рідних з Новим роком, то на листівці, звичайно ж, можуть з'явитися Дід Мороз і Снігуронька, ялинкові прикраси, різноманітні сніжинки.
Отже, приступаємо до виконання ескізу.
(учні виконують ескіз, не використовуючи колір )
Вдома ви розфарбуєте листівку.
IV. Складання тексту привітання.
1. Робота з таблицями-зразками.
Новий рік - одне з найулюбленіших наших свят. Воно супроводжується іграми і хороводами біля ялинки, подарунками від Діда Мороза, різноманітними вітаннями і побажаннями.
- А чи доводилося вам вітати своїх рідних чи знайомих з цим святом?
- Які побажання висловлюються найчастіше? Чому?
- Прочитайте записані на таблицях поздоровлення. Яке з них вам сподобалося більше? Чому?
А) Шановний дідусю!
Вітаю Вас з Новим роком. Бажаю міцного здоров'я і
успіхів у роботі.
Сашко
Б) Дорога бабусю!
Вітаю Вас з наступаючим Новим роком. Бажаю здоров'я міцного, щастя рясного, успіхів без ліку і довгого віку.
Цілую і обіймаю Вас міцно.
Ваш онук Сашко.
В) Незабаром Новий рік
Завітає на поріг.
Хай несе він вам у хату
Щастя й радості багато!
Хай від вас не приховає
Доля переможну мить!
Хай вас вдача не минає!
Хай в усьому вам щастить!
- Які недоліки ви помітили в 1-му і 3-му привітаннях?
- Як можна використати віршоване привітання?
- Знайдіть у тексті 2-го вітання прикметники. Яку роль вони виконують?
- З яких елементів складається текст листівки?
- В чому особливості його запису?
2. Словникова робота.
Ми знаємо вже досить багато про оформлення вітальної листівки і могли б приступити до створення власного тексту. Але я пропоную вам виконати ще одне цікаве завдання.
· Як, на вашу думку, правильно:
вітаю зі святом чи поздоровляю зі святом
бажаю здоров'я чи зичу здоров'я
люба бабусю чи вельмишановна бабусю
дорогі вчителі чи шановні вчителі
Для виконання цього завдання ми попрацюємо з „Тлумачним словником української мови" Анатолія Івченка. Перша група з'ясує значення слів у 1-ій і 3-ій лінійці, а друга - у 2-ій і 4-ій.
( підсумком цієї роботи є висновок учнів про правомірність вживання даних дієслів, певних форм звертання у тексті вітальної листівки )
3. Робота над текстом привітання.
Спробуйте привітати зі святом свого товариша по парті. Привітання запишіть у зошит. ( 2-3 привітання зачитати і обговорити у класі)
V. Узагальнення. Підведення підсумків.
Наш урок закінчується. Ми виконали всі поставлені перед собою завдання. Щоб довести це, ми колективно заповнимо таблицю „Надсилаємо вітання" (вона може мати різноманітні пункти в залежності від досягнутих результатів).
V. Домашнє завдання.
1. Розмалюйте листівку. Підпишіть її і подаруйте батькам.
2. Складіть колективне привітання своїй першій учительці.