Урок  мовленнєвого  розвитку

 

Оформлення вітальної листівки

 

Інтегрований  урок 

з  української  мови  та  образотворчого мистецтва

 

Мета: поглибити і систематизувати знання учнів про писемне  мовлення, навчити їх складати текст вітальної листівки;   розвивати   мислення,   мовлення,   комунікативні   вміння, навички грамотного і охайного письма;

            виховувати культуру письмового спілкування, чуйне і уважне ставлення до людей.

Обладнання : виставка вітальних листівок, таблиці-зразки підпису вітальної листівки, таблиця „Надсилаємо вітання'" (заповнюється учнями в кінці уроку), чорний маркер, „Тлумачний словник".

Тип уроку : інтегрований урок української мови та образотворчого мистецтва.

 

Хід уроку

 

     I. Актуалізація опорних знань.

     На минулому уроці ми з вами вчилися правилам грамотного і ввічливого листування. І ось вдома мені потрапила до рук збірка творів відомого російського письменника А.П.Чехова. Так от, в оповіданні „Ванька" розповідається про те, як дев'ятирічний хлопчик, якого віддали в науку до чоботаря, написав листа дідусеві, вклав його в конверт і написав: „На село дідусеві".

( одночасно з розповіддю вчителя розігрується сценка )

- Чи міг дідусь отримати листа? Чому?

- Що потрібно було зробити хлопчикові?

- До якого виду листування ви віднесли б лист Ваньки?

- Які необхідні атрибути оформлення листа ви знаєте?

- Які правила ввічливого спілкування вам відомі?

 

 

     II. Оголошення теми та завдань уроку.

     А чи знаєте ви, що в українській мові слова „адрес" та „адреса" мають різні значення?

     Своїм походженням вони сягають спільного кореня - французької мови. Але до нас вони прийшли різними шляхами і в різний час. Адрес - із французької через російську, адреса - з німецької через польську. Слово „адреса" використовується для назви місця проживання людини. „Адрес" має інше значення: „урочисте ювілейне привітання". Тому можна казати: надіслати привітання та надіслати адреса.

     Думаю, моя розповідь зацікавила вас, адже всім нам часто доводиться вітати своїх близьких і друзів з нагоди того чи іншого свята. Здається, нічого складного в цьому немає. Але чи вміємо ми робити це правильно? Чи можемо підібрати потрібні слова?

     Тому, на сьогоднішньому уроці ми працюватимемо над оформленням вітальної листівки. Наше завдання: власноруч виготовити листівку, навчитися складати та правильно записувати поздоровлення.

     А допомагати нам сьогодні буде вчитель образотворчого мистецтва.

 

     III. Виготовлення листівки ( цей етап уроку проводить вчитель образотворчого мистецтва, на нього відводиться 12-15 хв. ).

- Чи любите ви свята?

- Яке з них ваше найулюбленіше?

- Чи обов'язково на свята щось дарувати близьким чи друзям?

- А як привітати тих, хто знаходиться далеко?

     Отже, вітальна листівка є маленькою „ілюстрацією" свята, його символічним зображенням. Тому на листівках панують найхарактерніші для кожного свята ознаки: ялинка і Дід Мороз на Новий рік, паска і писанки - на Великдень, квіти - на день народження тощо. Вітальна листівка найчастіше невелика за розміром. Тому не намагайтеся зобразити на ній абсолютно все, що стосується свята. Треба вміти з безлічі можливих речей відібрати найхарактерніші і ті, що пасують одна до одної.

    Дуже важливим для декоративної цілісності листівки є колірне вирішення. Враження від неї має бути урочистим, святковим.

     Отже, на вітальній листівці має бути небагато елементів (у тому числі і написів ), але жодного випадкового. Всі вони повинні гармонійно поєднуватися у виваженій композиції.  (демонструються вітальні листівки )

     Вдома ви виконали попереднє завдання: зробили заготовку з аркуша цупкого паперу. Тепер нанесемо на неї потрібний нам малюнок. Оскільки ми вітатимемо наших рідних з Новим роком, то на листівці, звичайно ж, можуть з'явитися Дід Мороз і Снігуронька, ялинкові прикраси, різноманітні сніжинки.

     Отже, приступаємо до виконання ескізу.

(учні виконують ескіз, не використовуючи колір )

     Вдома ви розфарбуєте листівку.

 

     IV. Складання тексту привітання.

     1. Робота з таблицями-зразками.

     Новий   рік   -   одне   з   найулюбленіших   наших   свят.   Воно супроводжується іграми і хороводами біля ялинки, подарунками від Діда Мороза, різноманітними вітаннями і побажаннями.

- А чи доводилося вам вітати своїх рідних чи знайомих з цим святом?

- Які побажання висловлюються найчастіше? Чому?

- Прочитайте записані на таблицях поздоровлення. Яке з них вам сподобалося більше? Чому?

 

          А)                           Шановний дідусю!

                    Вітаю Вас з Новим роком. Бажаю міцного здоров'я і  

                    успіхів у роботі.

                                                                                             Сашко

 

          Б)                           Дорога бабусю!

                   Вітаю Вас з наступаючим Новим роком. Бажаю здоров'я міцного, щастя рясного, успіхів без ліку і довгого віку.

                                                                              Цілую і обіймаю Вас міцно.

                                                                              Ваш онук Сашко.

         

         

          В)          Незабаром Новий рік

Завітає на поріг.

Хай несе він вам у хату

Щастя й радості багато!

Хай від вас не приховає

Доля переможну мить!

Хай вас вдача не минає!

Хай в усьому вам щастить!

 

- Які недоліки ви помітили в 1-му і 3-му привітаннях?

- Як можна використати віршоване привітання?

- Знайдіть у тексті 2-го вітання прикметники. Яку роль вони виконують?

- З яких елементів складається текст листівки?

- В чому особливості його запису?

 

     2. Словникова робота.

     Ми знаємо вже досить багато про оформлення вітальної листівки і могли б приступити до створення власного тексту. Але я пропоную вам виконати ще одне цікаве завдання.

·       Як, на вашу думку, правильно:

вітаю зі святом        чи         поздоровляю зі святом

бажаю здоров'я        чи         зичу здоров'я

люба бабусю            чи         вельмишановна бабусю

дорогі вчителі          чи         шановні вчителі

     Для виконання цього завдання ми попрацюємо з „Тлумачним словником української мови" Анатолія Івченка. Перша група з'ясує значення слів у 1-ій і 3-ій лінійці, а друга - у 2-ій і 4-ій.

( підсумком цієї роботи є висновок учнів про правомірність вживання даних дієслів, певних форм звертання у тексті вітальної листівки )

 

     3. Робота над текстом привітання.

     Спробуйте  привітати  зі  святом  свого  товариша  по  парті. Привітання запишіть у зошит. ( 2-3 привітання зачитати і обговорити у класі)

 

     V. Узагальнення. Підведення підсумків.

     Наш урок закінчується. Ми виконали всі поставлені перед собою завдання. Щоб довести це, ми колективно заповнимо таблицю „Надсилаємо вітання" (вона може мати різноманітні пункти в залежності від досягнутих результатів).

 

     V. Домашнє завдання.

1. Розмалюйте листівку. Підпишіть її і подаруйте батькам.

 

2. Складіть колективне привітання своїй першій учительці.