Підготувала і провела: Бельмега Оксана Володимирівна 

(практичний психологог)18.03.2016р.

Тренінг

Професійне вигорання педагогів

Мета: психопрофілактика психічного здоров’я педагогів, розвиток самоусвідомлення, саморефлексії, самоаналізу, як необхідних складових здоров’я педагога.

Завдання:

§     інформування педагогів про наявні методи профілактики і боротьби із СЕВ;

§     сприяння формуванню практичних навичок володіння собою в різних ситуаціях;

§     збагачення психологічної компетентності педагогів з даного питання.

Час роботи: 2 год.

Хід заняття

Знайомство. Вправа «Мене на роботі цінують за ...»

Кожен учасник  по черзі називає своє ім’я і говорить фразу, починаючи зі слів: «Мене на роботі цінують за...» (передаючи один одному м’ячик, іграшку).

Правила роботи  групи

Психолог пропонує учасникам самостійно визначити правила заняття. Кожне з яких обговорюється і приймається всією тренінговою групою.

·         Тут і зараз (говоримо у теперішньому часі).

·         Конфендиціальність.

·         Толерантність.

·         Регламент.

·         Активність і локанічність.

·         Добровільність.

Вправа. Очікування «Острів очікувань»

Кожному учаснику даються паперові кораблики, на яких вони пишуть свої очікування від заняття та кріплять на острів «Очікувань». На ватмані намальовані два острови: острів «Очікувань» і острів «Надій».

Психолог:

Пропоную кожному учаснику написати свої побажання від заняття на кораблик і прикрипити на острів «Очікувань».

Міні-лекція

СЕВ – стан емоційного та фізичного виснаження, зниження енергетичного потенціалу, яке супроводжується  порушеннями емоційної сфери.

-          Фізичне – зміни маси тіла (у будь-яку сторону), безсоння, задуха, проблеми з АТ, тремтіння рук, стан фізичного виснаження, виникнення хвороб.

-          Емоційне – песимізм, безнадія, апатія, нестачаа емоцій, почуття провини, спустошення, розгубленість, безсилля.

-          Інтелектуальне – зниження зацікавленості, непродуктивність мислення, формальне  виконання роботи.

-          Соціальне – зменшення соціальних контактів, низька соціальна активність, нерозуміння інших, відчуття недостатньої підтримки з боку рідних та колег, відчуття професійної некомпетентності, вивільнення негативу на близьких.

Причини:

§     оточуюче середовище – постійний шум, монотонність праці, затхле приміщення, постійно на «очах».

§     ритм праці – перенавантаження, одноманітність або неочікувані «сюрпризи».

§     взаємовідносини – конфлікти.

§     перспективи (точніше відсутність перспектив).

Еустрес – стан стресу, при якому людина «збирається», щоб досягти чогось (позитивний).
           Деустрес – стан стресу, який «вбиває».

Стадії СЕВ

§     Напруження – тривога, незадоволення роботою.

§     Резістенція – неадекватність в емоційних проявах, моральна дезорганізація.

§     Виснаження – відчуження, дефіцит емоцій, психосоматичні захворювання.

Самодіагностика «Асоціація на слово «робота»»

На протязі 10 хвилин Вам необхідно розкрити тему «асоціація на слово – робота», використовуйте для цього 20 слів або речень. Не намагайтеся відібрати правильні або неправильні, головні або другорядні відповіді. Пишить їх так, як вони приходять Вам у голову. Ви ж самі розумієте – правильних чи неправильних відповідей бути не може.

Питання для обговорення:

§     Чи легко було передавати на папір власні асоціації?

§     Чого більше, гарного чи поганого?

§     Скільки слів та речень ви встигли записати за 10 хв.?

Тепер ще раз подивіться на свої відповіді. Зеленим кольором відмідьте ті асоціації, які, на вашу думку, допомогають вам у роботі. Червоним – ті, які заважають, жовтим – які не впливають на вашу роботу.

Яких відповідей у Вас більше? Зелених? Червоних? Жовтих?

Той колір, якого більше, характерезує Ваше уявлення про власні можливості на роботі.

Зелений – Ви бажаєте домогтися більшого, впевнені у власних здібностях та успіху.
           Червоний – на Вашу впевненість у собі негативно впливає думка інших та страх невдачі.
           Жовтий – бажання досягти більшого на робаті має таку ж силу, як і страх невдачі.

Вправа з арт-терапії

Мета: створити можливість для учасників проаналізувати свої переживання, побачити образ свого «Я» на символічному рівні та умови для рефлексії своїх почуттів відносно роботи.

Психолог пропонує:

Намалюйте три дерева, які символізують вашу роботу: 1 дерево – на початку дня; 2 дерево – у середині дня (кінець дня); 3 дерево – кінець тижня.
Обговорення: Як ви вважаєте, чому ваші дерева саме такі?

Вправа «Свічка»  

Учасники стають у коло. Доброволець виходить в середину  кола, складає руки на груди, закриває очі і, не зрушуючи ніг з вихідного положення, «падає» на руки партнерам.                               Дуже дбайливо учасники «коливають» свого товарища, а він цілком їм довіряє. Домогтися, щоб якнайбільше учасників побувало в ролі свічки.

Рефлексія:

§     Що ви відчували перед тим, як почати «падати»?

§     Що відбувалось з вашими відчуттями потім?

«Профілактика і корекція СЕВ»

Учасники об’єднуються у групи по 5-7 чоловік.

Психолог пропонує учасникам  вирішити яким чином можливо запобігти СЕВ, (що можна використати, прописати усі можливі варіанти). Наприклад: природа (дача, тварини, активний відпочинок), у всьому вбачати позитив, творчість, хобі, масаж, друзі, шопінг, медитація і таке ін. Кожна група, вибравши спікера, висловлює свої варіанти, вони обговорюються, приймаються до уваги, або не приймаються усією тренінговою групою.

Вправа на розслаблення: «Мудрець»

Мета: посилити увідомлення своїх бажань і досягнень. Намітити час їх здійснення.

Звучить тиха релаксаційна музика.

Психолог вимовляє повільно:

Сядьте зручніше, закрийте очі. Уявіть собі галявину. Вдивіться у старий дуб на краю галявини. Під ним сидить мудрий старець, який відповість на будь-яке ваше питання. Підійдіть до нього, спитайте, що побажаєте, та вислухайте відповідь. До дуба прибитий календар, подивіться, яка на ньому дата, запам’ятайте її. І ще раз озирніться довкола, помилуйтеся природою..... Повертайтесь.
           Відкрийте очі і поділіться з групою своїми фантазіями.

Тест « Чи оптиміст Ви?»

(Самостійна робота, кожному учаснику видається бланк тесту та бланк з відповідями до тесту, за бажанням учасники можуть обговорити результат).

1. День зранку не склався, Ви:

§     Відмічаю це, але нічого не міняю – 1б

§     По можливості змінюю плани – 3б

§     Зазвичай не замислююсь над цим – 2б

2. Ваші ранкові думки про роботу:

§     Позитивні – 2б

§     Швидше негативні – 1б

§     Ранком ніяких думок про роботу – 3б

3. У пресі Ви у першу чергу читаєте про:

§     Культурні події – 3б

§     Трагічні події – 1б

§     Політичні, ділові новини – 2б

4. День народження,що наближається, наводить Вас на думки:

§     Про незворотність часу – 1б

§     Про веселий вечір – 3б

§     Про турботи – 2б

5. У Вас на вибір декілька фільмів, Ви подивитесь:

§     Легку комедію – 3б

§     Фільм  відомого режисера – 2б

§     Фільм, про який чули схвальні відгуки – 1б

6. Відчуваєте Ви задоволення, дивлячись на себе у дзеркало?

§     Рідко – 1б

§     Аякже, треба радіти тому, що є – 3б

§     Перед виходом з дому – так – 2б

7. Як Ви реагуєте на недобру новину, яка не стосується Вас особисто:

§     Думаю, як про інформацію – 2б

§     Мене це не зачіпає – 1б

§     Співчуваю, мене це бентежить – 3б

8. Ви не можете знайти потрібну адресу, Ваші дії:

§     Питаю у перехожих – 3б

§     Продовжую пошук – 1б

§     Щоб такого не трапилось, заздалегідь дивлюся мапу – 2б

9. Зрозумівши, що у Вас щось болить, та заважає нормально жити, Ви:

§     Йду до лікаря, потрібно з’ясувати, що трапилось – 2б

§     Вип’ю знеболююче , може пройде – 3б

§     Відкрию довідник і знайду, що це може бути – 1б

10. На що Ви зважаєте, приймаючи важливе рішення?

§     На себе – 2б

§     На долю – 3б

§     На об’єктивне положення справ – 1б

11. Чи візьмете Ви з собою теплі речі, збираючись літом до Африки?

§     Так, бо там теж може бути прохолодно – 1б

§     Ні, шуба в Африці – це з анекдоту  -3б

§     Пуховик ні, але джинси та кофтинку візьму – 2б

Ви набрали:

18 і менше. Ви завершений писеміст. Мало того, що Ви усе бачите у чорному кольорі, так ще й поширюєте такий настрій. Спілкування з Вами мука для оточуючих. При цьому працювати з Вами добре для справи – Ви завжди точно бачите усі недоліки і слабкі сторони проектів. Ваш супутник життя, або досконалий «пофігіст», або неспинний оптиміст – «середній» людині з Вами не вжитися.

Від 19 до 25б. Ви людина, яка скаже, що налито півстакана води, а не на скільки він повний чи порожній. Іншими словами Ви реаліст, дивитесь на все тверезо. Не літаєте в хмарах, розраховуєте лише на себе. Для кар’єрного  зросту це дуже не погані якості, з якими часто стають керівниками. Хоча колеги можуть звинувачувати. У побуті реаліст майже завжди авторитарний, що зовсім не говорить про деспотичність.

26 і більше. Безумовно Ви оптиміст. Спілкуватися з Вами одне задоволення, завжди підтримаєте.  Віра «у щасливе закінчення» допомагає Вам вистояти в найскладніших ситуаціях. Ви не знаєте, що таке неможливо, а тому, якщо бажаєте, доб’єтесь усього. Жити з Вами під одним дахом – все одно, що дихати свіжим повітрям, іноді голова іде обертом, але в цілому один лікувальний ефект.     

Вправа «Знайти позитив». Техніка щвидкої антистресової допомоги

Психолог кріпить на дошку ватман з текстом, та пропонує учасникам заняття проговорити будь-яку несприятливу ситуацію в роботі та поглянути на неї з іншого боку і знайти позитив.

«Склалась ситуація і тепер ...»
            «Зате ...»
           «Могло бути гірше ...!»
           «Не дуже то і хотілось, тому що ....»
           «Чудово, бо тепер...!

Вправа   «Ліцензія на щастя»

Психолог розповідає притчу:

«Усе у твоїх руках»
Мудрець передавав своєму учню всі таємниці буття. Це тривало багато років. Одного разу учень вирішив перевірити мудреця, наскільки той мудрий.
Тоді учень підійшов до вчителя зі стиснутими долонями, в яких був живий метелик, і запитав: «У мене в руках живе чи мертве?». Учень вирішив, що якщо мудрець скаже, що живе, він стисне долоні, й метелик помре. Якщо скаже, що мертве, - він розкриє долоні, й метелик полетить.
Відповідь мудреця була такою: «Усе у твоїх руках».

Отже, лише від Вас залежить, чи буде Ваша взаємодія з іншими живою,  яскравою, плідною, чи навпаки.

Потім психолог  звертається до учасників із пропозицією написати на  виданих їм аркушах паперу те, що вони мають право робити, щоб почувати себе  щасливими, що при цьому можуть відчувати, про що думати, як поводитися. Спочатку психолог пропонує написати ім’я учасника, дату, а потім виконувати роботу.

Після завершення роботи психолог просить учасників перевернути аркуші, на яких Вони писали. Там (заздалегіть) уже  зроблений напис: «Ліцензія на щастя».

Таким чином, кожен учасник одержує власну ліцензію на щастя.

Вправа «Острів Надій»

Психолог пропонує учасникам по колу підійти до свого кораблика і висловити свої думки з таких тем:

§     що найбільше сподобалось, запам’яталося на занятті?

§     чи потрібні, на Ваш погляд, подібні заняття?

§     як Ви збираєтеся використовувати те, чого навчилися сьогодні?

Як що Ваші очікування від заняття справдилися, хай Ваш кораблик «перепливе» на острів «Надій».

Підсумок. Заключне слово психолога.

Як часто людина, заточив себе у власній клітці-квартирі, втрачає здатність радіти життю! А відсутність задоволень і радості веде до дипресії.

Чому люди так рідко радіють? Тому що втратили здатність вірити і надіятися. Тому  що переповнені знаннями? Тому що глобальне потеплішення    клімату добавило кількість похмурих днів?
Знайдіть радість в собі – і вона поверне вам сонячну погоду. Посміхніться – і до Вас повернеться безтурботна юність. Вдихніть на повні груди – і Вас наповне любов та надія. Відкрийте серце Ангелу Радості і той радості, що огорта Вас з усіх сторін.

Пройшов той час, коли віра в те, що багато знань викликають сум, була актуальною. Богу набагато важливіше, щоб Ви раділи! І чим Ви самі радісніші, тим більше у Вас шансів допомогти іншим впоратися з їхніми негараздами, з душевним дискомфортом: а посмішка на Вашому обличчі викличе радість в серцях інших людей.

Література:

1.                  Баранова Н.П. Тренінги для вчителів з педагогічної майстерності.- Х.: Вид. Група «Основа», 2009. – 159.

2.                  Деркач О.О. Педагогіка творчості: Арт-терапія та казкотерапія на допомогу вчителю, вихователю, практичному психологу: Навчально-методичний посібник. – Вінниця,  ВДПУ, 2009. – 88.

3.                  Назарчук Н. Психічне здоров’я педагога // Психолог.- 2006. - № 31-32.

 

4.                  Прутченков А. С. Тренинг  личностного роста: Методические разработки занятий. – М., 1993.